Till startsida

Tonsättaren, publiken och den noterade musiken

Nyhet: 2012-03-30

Tonsättaren Ole Lützow-Holm driver sedan flera år ett forskningsprojekt där han och några kollegor undersöker hur musiker och publik kan umgås med noterad musik på nya sätt. I vår samarbetar han med Kammarorkestern Musica Vitae och resultatet av detta samarbete kan avlyssnas i huset Artisten tisdag 3 april kl 19.

Musik av Benjamin Britten, Paul Dessau och Charles Ives står på kvällens program tillsammans med ett nyskrivet stycke av Ole Lützow-Holm. Det består av en mängd fragment som också har till uppgift att vara en sammanbindande väv mellan de andra verken. Programmet har växt fram i nära samarbete mellan tonsättaren och dirigenten Staffan Larson.
Med sitt nya stycke och genom hela forskningsprojektet frågar sig Ole Lützow-Holm varför inte den noterade musiken kan fungera som jazzlåtar gör, med sina ständigt skiftande tappningar, eller som teatern där bearbetningar av klassiska verk är självklara och ofta innebär helt nya tolkningar. I hans verk har dirigent och musiker därför frihet att ändra ordning mellan delarna och även stryka, ta om och ändra i tempo, klangfärg och dynamik, sånt som brukar vara strikt fastlagt av tonsättaren och inte möjligt att rucka på.

Kammarorkestern Musica Vitae är en av landets mest välkända och efterfrågade med sin omväxlande repertoar och lyhördhet för samtida uttryck. Den gästade huset Artisten så sent som i februari i år, då bl a med ett uruppförande av Tebogo Monnakgotlas cellokonsert.
Konserten ges i samarbete med Högskolan för scen och musik där Ole Lützow-Holm också är lärare i komposition.

AV:

Artikeln har inga kommentarer, kommentera artikeln.

Till sidans topp

© Göteborgs universitet, Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen | Karta