Till startsida

Entreprenörskap för konsten

Hur ser du framför dig ett yrkesliv som skådespelare, designer, bildkonstnär eller författare, som filmare, fotograf, musiker eller sångare? Vilka är dina drivkrafter och visioner? Hur vill du förverkliga dem? Var vill du arbeta och i vilka sammanhang?
På egen hand, i konstellation med andra – eller både och?
Vad kan du göra nu för att skapa nya möjligheter längre fram?

Kursen Entreprenörskap för konsten handlar om dessa frågeställningar. Som deltagare – studerande eller professionellt verksam – utvecklar du metoder att reflektera kring dem och experimentera förutsättningslöst med dina idéer och projekt så nära verkligheten som möjligt.

Entreprenörskap för konsten, 15 hp

Kurskod: MVK765

Kursen syftar till att sprida kunskap om hur man kan kombinera en ekonomiskt hållbar försörjningsstrategi med bibehållen konstnärlig integritet. Genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten och workshops samt självständiga studier utvecklar du praktiska verktyg för att inleda eller fördjupa en yrkeskarriär inom ditt eget område.

Kursen bygger på en förståelse av de möjligheter som öppnar sig för artister, konstnärer och designers på en snabbt föränderlig, frilansbaserad arbetsmarknad.

Efter genomgången kurs ska varje deltagare ha utarbetat en individuell handlingsplan för sin verksamhet. I den avslutande fasen påbörjar du ett verklighetsförankrat projekt – eller lanserar en företagsidé – som har förutsättningar att leda till offentlig exponering. Ambitionen är att inom kursens ramar verka för en tvärkonstnärlig miljö som inspirerar till nytänkande.

Kursen går över två terminer och är indelad i två delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng.

Delkurs 1: Kartor, 7,5 högskolepoäng
Du undersöker, synliggör och reflekterar kring dina färdigheter, drivkrafter och visioner och sammanställer mot bakgrund av detta arbete en mångfacetterad bild – en karta – över din samlade kunskapsbildning med hjälp av workshops och grupparbete.

Därefter, genom olika fältstudier och platsbesök, kartlägger du – och knyter samtidigt kontakt med – människor och miljöer, verksamheter, företag och institutioner i det omgivande samhället där din kompetens är eller kan komma att bli av särskilt intresse.

Delkurs 2: Terrängen, 7,5 högskolepoäng
Under termin två redovisar du en jämförande analys av de båda kartorna genom att konkretisera och visualisera några tänkbara sammanhang som du vill verka i och utarbetar provisoriska strategier/handlingsplaner för dessa.

I slutfasen av kursen påbörjar du sedan ett verklighetsförankrat, ekonomiskt hållbart projekt – eller lanserar en företagsidé – som har förutsättningar att leda till offentlig exponering.

Förkunskapskrav
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs att du har minst ett års godkända heltidsstudier på grundnivå vid en konstnärlig högskola.

Kursperiod
1 mars – 15 december 2012
Entreprenörskap för konsten är en fristående kurs men kan även läsas inom ett konstnärligt kandidat- eller masterprogram.
Kursen läses på avancerad nivå. Den går över två terminer och är indelad i två kursmoment om vardera 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information
om kursen var vänlig kontakta Tina Glenvik vid Högskolan för scen och musik. E-post: tina.glenvik@hsm.gu.se

Ansökan
Till ansökningsblanketten

Antagning
Antagning sker utifrån en sammanvägd bedömning av den information du bifogar din anmälan. Du ombeds därför skicka med en motivering till varför du vill gå kursen (högst en A4-sida) samt ditt CV.

Skicka ansökan till Högskolan för scen och musik, Utbildningsexpeditionen, Box 210, 405 30 Göteborg

Sista ansökningsdag är 16 januari 2012

Kursen ges vid Högskolan för scen och musik i samarbete med Nätverkstan. Den ingår i Konstnärliga fakultetens satsningar på entreprenörskap inom det konstnärliga området och genomförs
med stöd från Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.

En pdf med information om kursen finns här

Till sidans topp

© Göteborgs universitet, Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen | Karta