Till startsida

Där världar möts

Övningsrummet är trångt – med märkliga musikinstrument och dans om vartannat.
Att följa med på en repetition inför världsmusiksutbildningens vinterkonsert är att kliva rakt in i en annan värld.

Det är bara några dagar kvar till vinterkonserten, som avslutar ensemblespelet för terminen för studenterna på världmusikerutbildningen. I övningsrummet på Artisten droppar de in en efter en, och snart har en stor cirkel vuxit fram med instrument av olika slag – bas, nyckelharpa, dragspel, fioler, gitarrer, oud.

Snart har en stor cirkel vuxit fram med instrument av olika slag – bas, nyckelharpa, dragspel, fioler, gitarrer, oud”Efter lite uppvärmning drar de igång med den gemensamma låten ”Kajakhalling” som Jonas Simonson, kursansvarig på utbildningen, skrivit. Efter en läst inuitdikt är snart den medryckande musiken igång. Det är liv och rörelse i rummet, och efter en stund börjar två av sångarna dansa i mitten av ringen.

Möten mellan kulturer och människor
Det mest ovanliga instrumentet i cirkeln är det äggformade stränginstrumentet oud, som spelas skickligt av Bakr Khleifi. Han kommer från Palestina, och sökte in till världsmusikutbildningen i Göteborg efter ett tips från sin lärare som undervisar på skolan.

- Jag uppskattar flexibiliteten väldigt mycket. Vi jobbar med klassisk musik och jazz samtidigt – det finns en frånvaro av gränser här.

Mötet mellan kulturer och människor gör sig påmint också på fritiden, då klassen umgås och äter mat från olika delar av världen. Och när det verbala språket inte räcker till finns musiken som en överbryggande bro.

- Det blir som ett gemensamt språk, som alla kan förstå och tycka om, konstaterar Bakr Khleifi.

Många utbytesstudenter
Förutom den redan internationella prägeln på utbildningen, finns många utbytesstudenter på plats. En av dem är Louise Vase, sångare som tidigare läst i Odense.
- Jag blev rekommenderad att söka hit efter att en vän förklarat hur fantastiskt det är här. Jag hade spelat jazz, men var trött på det och blev nyfiken på världsmusik. Det är förankrat i en djup tradition jämfört med annan populärmusik, och har ett annat tonspråk.

Liksom flera andra av studenterna, tycker hon att spelglädjen genomsyrar utbildningen, och att lärarna bidrar mycket till det.

En gång började vår lärare spontant dansa mitt under en konsert!"- Det händer nog inte på så många utbildningar, säger Louise och skrattar.

Sofia Bergström går i tvåan med sång som huvudinstrument. Hon började först på lärarutbildningen, men sökte sedan över till världsmusik efter att ha fått mersmak för folkmusik.
- Det är en chans att fördjupa sig i sin genre, och samtidigt får influenser från andra. Jag tycker det finns väldigt mycket utrymme för personlig utveckling och kreativitet – det är en tillåtande atmosfär, där man kan söka nya uttryck. Den öppenheten finns både hos utbildningsledningen och bland oss studenter.

Kursledaren Jonas Simonson
Vinterkonserten är en sammanfattning av terminens arbete för samtliga 24 elever i de tre årskurserna, och kursansvarige Jonas Simonson berättar att de jobbar aktivt just med att få en öppen atmosfär.
- De flesta musiker som kommer hit har varit i ett sammanhang där folk i deras omgivning inte har haft kunskapen och utövat musik på deras nivå – därför är det lätt att börja jämföra sig när man kommer hit. Vi försöker avdramatisera det genom att ha ett avspänt förhållande till att spela inför varandra. Det handlar inte i första hand  om prestation - utan om upplevelse och kommunikation.

Det handlar inte i första hand om prestation - utan om upplevelse och kommunikation.”Själv har han lång erfarenhet av livet som musiker, och började arbeta som kursansvarig och lärare på halvtid när inriktningen världsmusik växte fram på skolan. För en frilansmusiker ställs stora krav på att kunna anpassa sig till nya situationer och människor - balansgången mellan fördjupningen i sitt egna område, kombinerat med mötet med det helt nya, ser han därför som en stor styrka.
- Vi erbjuder mötesplatser och möjligheter för studenterna att träffa på musiker som inte delar samma hantverk – det gör att man blir bättre på att hantera nya situationer. De får med sig verktyg för musikalisk kommunikation, oavsett plattform.

Han menar också att det finns många gemensamma nämnare att upptäcka i vitt skilda musiktraditioner.
- Musiken bygger i grunden på fysikaliska principer – som är gemensamma världen över. Det kan låta väldigt olika – men tittar man närmre finns gemensamma strukturer, som gör att det känns relevant att jobba som vi gör.

© Elin Klemetz

Till sidans topp

© Göteborgs universitet, Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen | Karta